Siłownia – jak zacząć? Opowiada trener Krzysztof Puczek

2

Lato tuż tuż. Leżysz na sofie przed telewizorem i oglądasz zdjęcia na Instagramie. Panowie na kolejnych fotkach niczym bogowie prężą wypracowane na siłowni mięśnie. W twojej głowie myśl, że nigdy nie uda ci się tak wyglądać i nie warto zaczynać teraz, skoro i tak #niebędęfitnalato. Nie oszukujmy się. Nie będziesz na pewno na to najbliższe. Niemniej walka o lepsze samopoczucie i sylwetkę nie zaczyna się wraz z noworocznym postanowieniem, ale w momencie, gdy, jak twierdzi trener personalny Krzysztof Puczek, powiesz sobie głośno: “teraz, teraz jestem gotowy”. Uwierz, siłownia nie jest taka straszna.

Siłownia – jak zacząć?

Przede wszystkim pamiętaj, że siłownia to nie jedyny sposób na to by być aktywnym fizycznie. Basen, rower, czy najzwyklejszy spacer będą doskonałą alternatywą dla leżenia na kanapie z pilotem od TV w ręku. Nie wyobrażasz sobie dźwigania ciężarów, ale lubisz tańczyć, idź do szkoły tańca i sprawdź jej ofertę. Wolisz gry zespołowe? Poszukaj w swojej okolicy jakiejś sekcji piłki siatkowej czy koszykówki. Możliwości jest wiele.

Aktywność fizyczna to kwestia indywidualna. Można ćwiczyć w domu, na świeżym powietrzu, a siłownia i treningi nie muszą sprowadzać się do przerzucania kolejnych kilogramów. Niemal wszystkie siłownie oferują różnorodne zajęcia, z jogą włącznie, dla tych, którzy preferują spokojniejszą formę ćwiczeń.

siłownia puczekJeśli jednak marzy ci się wysportowana sylwetka i duży biceps, to wiedz, że będziesz musiał włożyć naprawdę dużo pracy, aby to osiągnąć. Początkujące osoby mogą śmiało skorzystać w porad trenera personalnego, który nie jest już usługą premium. Tym, którzy wcześniej nie mieli do czynienia ze sportem oraz osobom po kontuzjach na pewno pomoże dobrać odpowiednie ćwiczenia i zadba o prawidłowe ich wykonywanie.

Trener Krzysztof Puczek jasno wskazuje, że ważna jest również systematyczność treningów.

Nie możemy raz iść, a drugi raz nie iść. Albo ćwiczymy, albo nie. Na początku nie są ważne kilogramy, ważne jest, abyśmy poprawnie wykonywali ćwiczenia i nauczyli się podstawowych ruchów i sprawdzili nasz zakres ruchowy. I od pierwszego dnia ćwiczeń bardzo istotne jest rozciąganie całego ciała.

W internecie możecie znaleźć wiele przykładowych planów treningowych wraz z opisami, w jakim celu należy je stosować. Przy czym bądźcie ostrożni w sytuacji kiedy macie lekarskie przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń lub chorujecie na coś i nie jest to grypa.

Trening i ćwiczenia w osiągnięciu wymarzonej sylwetki pomogą, ale bardzo istotna jest również odpowiednia dieta, do której również podchodzi się indywidualnie.

Absolutnie nie wolno stosować planów treningowych ani dietetycznych z internetu, jeśli nie ma pełnego opisu dla jakiej osoby, z jakimi wymaganiami, zostały przygotowane. W szczególności chodzi o diety. Dieta to sprawa bardzo indywidualna i nieprzemyślana dieta może spowodować odwrotny efekt niż chcemy.

Jak dodaje Krzysztof podczas przygotowania posiłków powinniśmy odliczać co do grama wszystkie posiłki, zwłaszcza gdy chcemy schudnąć. Podczas diet redukcyjnych bardzo ważne jest odmierzanie, ile zjemy białka, a ile węglowodanów, a także zróżnicowanie posiłków w zależności od dnia. Nie w każdym zastosujemy tyle samo białka, węglowodanów ( w tym cukrów) czy tłuszczów. Ponadto należy zwrócić uwagę na naszą aktywność w ciągu dnia. Tam gdzie jest ona wysoka musimy wcześniej dostarczyć naszemu organizmowi tyle składników odżywczych, aby nie magazynował ich w kolejne dni.

siłownia puczekJak zdradził mi Krzysiek najczęstsze pytania od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią dotyczą oczywiście efektów treningów. Jak długo muszę chodzić na siłownię, aby mieć kaloryfer? Kiedy będą pierwsze efekty? Co muszę zrobić, żeby wyglądać jak Ty? Czy w 3 miesiące będą już pierwsze efekty? – te pytania padają najczęściej. Odpowiedź nie jest prosta, ponieważ efekty z uprawiania sportu to indywidualna sprawa.

Dla tych, którzy są nieśmiali, wstydzą się, bo wydaje im się, że wszyscy będą się im na siłowni przyglądać, śmiać się z tego, jak wykonują ćwiczenia trener Krzysztof Puczek ma jedną radę:

Nikt nie stoi na siłowni i nie obserwuje osób z nadzieją, że znajdzie bohatera kolejnego mema. Na siłowni można spotkać bardzo szeroki zakres wiekowy osób oraz ich zmagań ze swoimi słabościami oraz walką o lepsze „ja”. Najważniejsze to powiedzieć sobie „wiem, że mogę i dam radę” i pójść zacząć walkę o swoją lepszą kondycję i sylwetkę.   

Jeśli chcielibyście skontaktować się z Krzysztofem to możecie to zrobić za pośrednictwem jego instagramowego profilu lub Fan Page’a.

Spodobają ci się również
2 komentarzy
  1. Piotr skomentował

    Taki chudy trener cis wie o trenowaniu

    1. Red. Kogut skomentował

      Wydaje mi się, że to czy ktoś jest szczupły czy chudy nie ma tu znaczenia.

Zostaw komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.